Hva er Fru Sems Valg?

Utsikt fra Ekebergåsen. Kunstner: C. A. Lorentzen. Eier: Nasjonalmuseet

Fru Sems Valg er et spill som tar opp problemstillinger knyttet til kvinner, klær og kapitalisme i Christiania på 1820-tallet. De er en kjærlighetserklæring til drakthistorie, men også en hyllest til kvinnene som fant vei rundt hindringer.

Selv om spillene er satt i 1820-årene er temaene like aktuelle i dag – kvinner i næringslivet møter fremdeles holdninger og hinder, klær sys fremdeles av mennesker med dårlige arbeidsforhold og av tekstiler produsert på lite bærekraftige måter, og kapitalismen som var i startgropen i 1820-årene gjennomsyrer samfunnet i dag fullt ut.

Vi som står bak Fru Sems Valg er Tidvis. Vi er historikere med forskerbakgrunn, spillutviklere og illustratører, og vi brenner for å utforske hvordan historie kan formidles og fortelles på nye måter. I utviklingen av Fru Sems Valg samarbeider vi med museer og forskningsmiljøer med særlig kompetanse knyttet til Norge og verden på tidlig 1800-tallet.

Valg vi har tatt

For å lage spill i en historisk setting har vi valgt å holde verdenen som spillet foregår i ganske tett opp til virkeligheten. 

Vi har også valgt at språket i spillet er konservativt, men av spillerhensyn er det ikke som skriftspråket i 1820-årene. Vi bruker likevel aktivt tiltaleformer og uttrykk fra tidlig 1800-tallet.

For å styrke verdenen, men også utforske muligheten for å etterstrebe etterrettelighet, har vi i spillet Fru Sems valg utviklet en måte å få inn referanser. Referansene er merket med et ugleikon, og leder til digitale kilder eller ressurser som digitale aviser.

De dramatiske delene av spillene er funnet på, men er inspirert av historien. Dette gjelder hovedpersonen og de de fleste av hovedkarakterene du møter. Årsaken er at vi ikke vil tillegge mennesker holdninger eller handlinger vi ikke med sikkerhet vet at de har hatt eller gjort.

Plottene, altså utfordringene du møter, er inspirert av historiske prosesser og faktiske hendelser. Eksempler på dette er situasjoner knyttet til kvinners mulighet til å drive næring, og hvordan lovverk og praksis har påvirket dette, men også tilstedeværelsen av smugling. Sistnevnte er godt kjent at var utbredt i tiden, men har etterlatt seg få spor for ettertiden.

Erkjentlighets-tempelet på Ullevål. Kunstner: C. F. Vogt. Eier: Nasjonalmuseet

I Rådhusgata 7 på 1820-tallet var det både rådhus, politistasjon og fengsel. I den store salen i andre etasje i østfløyen ble det avholdt både rettsaker og konserter, og fra 1822 hadde også Christiania sparebank åpent der på lørdag ettermiddager. I dag har bla. Tidvis kontorer i bygget.

Takk til

Camilla Rossing

Kjetil Raaen

Unn Elise Refsnes

Linken Apall-Olsen

Salme Vanhane

Torgrim Mellum Stene

Mette Vårdal

Siv Gøril Brandtzæg

Ola Johnsgaard Moen

Hanne Strømberg

Linn Christine Agersborg

Johanna Zanon

Ola Teige

Elin Lundestad

Kjetil Kvist

Ingeborg Dalheim

Dag Vårdal

Elizabeth Svarstad

 

Fru Sems valg er et samarbeid mellom Tidvis AS og Norsk institutt for bunad og folkedrakt.

Musikken er fra Dag Vårdal, Samværsdansen i Christiania på 1800-tallet og kom ut i 2019, ISBN 978-82-691541-0-8

Ingeborg Dalheim synger utdrag av Aagots sang fra Fjeldeventyret av W. Thrane (musikk) og H.A. Bjerregaard, 1825. Stykket kan sees på NRKs Fjernsynsteateret

Værdataene er Hentet fra Geir Hestmark og Øyvind Nordli: «Jens Esmark’s Christiania (Oslo) meteorological observations 1816–1838: the first long-term continuous temperature record from the Norwegian capital homogenized and analysed», Clim. Past, 12, 2087–2106, 2016. Dataene ligger på: Met.no 

Våre samarbeidspartnere​: